Druhý ročník #accacelife akcelerátora, ktorý sa uskutočnil na jar, priniesol slovenským startupom príležitosť získať bezplatné poradenstvo a mentoring od expertov z rôznych oblastí. Medzi jeho účastníkmi nechýbal ani startup Humnokemp, ktorý založili manželia Kristína a Norbert Maur, a pre ktorých je kempovanie vášňou. Prostredníctvom ich platformy si môžu ľudia zarezervovať kempovanie na súkromných záhradách, viniciach alebo lesoch.
So svojim startupom vyhrali Kristína a Norbert špeciálnu marketingovú cenu od PR agentúry Divino. My sme sa rozhodli zistiť, ako sa im darí pár mesiacov po skončení akcelerátora a kam smerujú ich ďalšie kroky.
Čo vás inšpirovalo k založeniu vášho startupu?
Sme rodina, ktorá miluje kempovanie. Nápad na zdieľanie súkromných pozemkov sme dostali asi pred troma rokmi. Boli sme uprostred letnej kempovacej sezóny a hľadali sme nové, pekné miesta na kempovanie. Chceli sme viac vidieť miesta, ktoré nie sú také známe a sú mimo hlavných turistických atrakcií.
Zároveň, sme nechceli prespávať len tak “na divoko”. Uvedomili sme si, že každý pozemok niekomu patrí, či už obci alebo je v súkromnom vlastníctve a preto pred stanovaním by bolo potrebné sa uistiť, že majitelia súhlasia s kempovaním na ich pozemku. Celkovo, na každom mieste by sa mali kemperi správať ako na návšteve – teda pristupovať šetrne k okolitej prírode a prostrediu a rešpektovať ľudí, ktorí tam žijú. Všetky tieto naše dilemy a pocity, sme sa snažili vtesnať do misie nášho startupu.
Čo vás motivuje pokračovať vo vašom podnikaní?
Odozva nielen od kemperov, ale aj majiteľov. Zatiaľ sme mali predovšetkým pozitívne ohlasy od kemperov, medzi ktorými boli nielen už skúsenejší kemperi, ale aj rodiny s deťmi, ktoré prvýkrát kempovali. Spoznali sme kopec zaujímavých ľudí medzi majiteľmi, ktorí nás motivujú vo svojej odvahe tým, že si idú za svojím snom, sú trpezliví a pokorní. S mnohými majiteľmi máme kamarátske vzťahy a ich podporu. Vieme, že rovnako ako oni na nás, tak aj my sa môžeme na nich spoľahnúť.
Ako Covid-19 ovplyvnil váš startup a ako ste sa s tým popasovali?
Náš startup sme oficiálne “spustili” po prvej vlne Covidu. Počas prvej vlny pandémie sa ešte zvýraznili naše kempovacie preferencie. Bolo tesne pred letom, od epidemiológov sme mali odporúčania tráviť dovolenky na Slovensku a my sme chceli bezpečne cestovať a vyhýbať sa masám ďalších ľudí, ktorí tiež ostávali dovolenkovať na Slovensku. Preto sme oživili myšlienku na zdieľanie súkromných pozemkov na kempovanie a povedali si, že to otestujeme.
V medzisezónnom jesennom a zimnom období sme zažili aj druhú vlnu Covid 19, ktorá zasiahla nielen nás, ale aj majiteľov humien. Situácia sa zhoršovala, počet infikovaných narastal a my sme chceli taktiež prispieť svojou troškou k spoločnej zodpovednosti a ohľaduplnosti. Do novej kempovacej sezóny sme vchádzali s rešpektom a pokorou, že nie všetko vždy vieme ovplyvniť my sami a život i plány sa môžu zmeniť v priebehu pár minút. A tým nemyslíme počasie počas kempovania. Pokiaľ nastane problém s kempovacím termínom kvôli chorobe, ale aj čo sa týka náhlej zmeny počasia, snažíme sa umožniť vždy náhradný termín, ktorý vyhovuje kemperom i majiteľom humna.
Taktiež kemperi majú radi spontánnosť a veľakrát si humná rezervujú na poslednú chvíľu. Covid situácia k tomu taktiež prispela, že ľudia celkovo sa pri cestovaní naučili väčšej spontánnosti a rezervujú si dovolenky na poslednú chvíľu. Tým pádom sme museli na toto reagovať aj promptnejšími technickými vylepšeniami v našom rezervačnom systéme.
V čom je váš startup odlišný od ostatných?
Od samého začiatku nášho startupu sme sa snažili o vytvorenie možností kempovania pre široké spektrum kemperov a aj ľudí, ktorí by si ešte len chceli vyskúšať kempovanie. Našou misiou je vytvárať pre ľudí radosť z kempovania na súkromných pozemkoch. Chceme, aby ľudia spoznávali lokálnych ľudí, ich príbehy a prostredie, v ktorom žijú. Chceme, aby samotné kempovanie nebolo iba o prespaní v krásnom prostredí, ale najmä o zažití tohto miesta aj iným spôsobom. K tejto našej misii veľmi prispievajú aj aktívni majitelia a pokiaľ sa snúbi nadšenie kempera a majiteľa, jediné, čo z tejto synergie môže vzniknúť je podnetné kempovanie pre obe strany. Sme veľmi vďační, že majitelia humien rovnako zdieľajú našu víziu a podporujú nás v tom.
Ako sa zmenil váš startup od skončenia #accacelife akcelerátora?
V mnohých veciach! Najmä nás to posunulo v nových poznatkoch, ktoré sme nadobudli: čo sa týka manažmentu, sociálnych sietí a financovaní startupov. No najmä nám akcelerátor pomohol pri uvedomení si nášho smerovania a vyjasnenie si, čo z Humnokempu chceme mať.
Akým prekážkam momentálne čelí váš startup?
S rastom prišla potreba zlepšovať náš web, a preto by sme potrebovali rozšíriť náš interný tím o programátora a detailnejšie by sme potrebovali poradiť s online marketingom.
Vyskúšali by ste si po skúsenostiach s #accacelife akcelerátorom aj iný akceleračný / inkubačný program?
Určite áno. Bola to skvelá príležitosť byť v kontakte s profesionálmi, ktorí nám vedeli poradiť a rovnako vidieť ďalších šikovných a perspektívnych ľudí so svojimi inšpiratívnymi startupmi.
Podarilo sa vám nadviazať nové kontakty počas akcelerátora?
Počas akcelerátora sme získali súkromné konzultácie s Jarom Chrapkom z Dedoles, ktorý nás posunul vo vnímaní nášho projektu po finančnej stránke. Takisto Fero Krivda, co-founder Slido nám dal nápad na vylepšenie stránky, posmelil nás a posunul, najmä čo sa týka marketingu.
V #accacelife akcelerátore ste vyhrali marketingové školenia od Divino. Stihli ste už využiť tieto školenia aj v praxi?
Od našej výhry v akcelerátore sme sa naplno vrhli do “marketingovej časti” priamo v teréne. Čakala nás letná sezóna, počas ktorej sme sa naplno venovali osobným stretnutiam s majiteľmi humien. Kempovacia sezóna počas jesene síce nekončí, ale utícha a práve v tento čas sa chceme naplno venovať práve ponúkaným marketingovým školeniam, na ktoré sa nesmierne tešíme od prvej chvíle ako sme dostali túto výnimočnú šancu.
Prečítajte si rozhovor aj s ďalším startupom Squad_fit, ktorý sa zúčastnil nášho #accacelife akcelerátora na www.accacelife.sk/squad_fit