Odpoveď na túto otázku je pomerne jednoduchá. Možnosť vzdelávania a získania cenného know-how od expertov vo svojej oblasti by nemal zahodiť žiaden startupista či začínajúci podnikateľ. Aké výhody so sebou prinášajú akceleračné a inkubačné programy?
Predstavte si, že máte dobrý nápad alebo rozbiehate podnikanie, no neviete, ako sa pohnúť ďalej. Možno potrebujete nájsť spôsob, ako ho „dať na papier“, marketingovo spropagovať alebo hľadáte investora či mentora, ktorý vám poradí na ceste za želaným výsledkom vo forme reálneho projektu. S týmto všetkým vedia pomôcť akcelerátory a inkubátory.
Akcelerátor vs. inkubátor
Akceleračný program je primárne určený tým, ktorí potrebujú rozpohybovať myšlienku do reálnej podoby. Ide o intenzívny program, kedy experti v oblasti financií, práva, marketingu či biznisu prostredníctvom svojich prednášok zdieľajú svoje know-how s účastníkmi.
Okrem odborného pohľadu hovoria aj o vlastných skúsenostiach s podnikaním. Doplnený je tiež mentoringom a záverečným pitch-deckom alebo verifikovaním nápadu pred porotou. Takýmto spôsobom bude prebiehať aj náš 2. ročník bezplatného #accacelife akcelerátora, avšak vzhľadom k aktuálnej situácií v online priestore. Celkovo 15 účastníkov, ktorých po skončení prihlasovania 21.3. vyberieme, získa prístup k online prednáškam 2x týždenne, mentoringu, na záver sa môžu prezentovať svojím pitch-deck a môžu získať zaujímavé ceny – od finančnej až po odborné poradenstvo.
Inkubačné programy trvajú dlhšie, od niekoľkých mesiacov až po niekoľko rokov. Takéto formy vzdelávania a mentoringu organizujú aj slovenské univerzity. Najstarším z nich je Univerzitný technologický inkubátor STU. „Náš inkubátor pomáha všetkým študentom a absolventom VŠ (a posledného ročníka SŠ) na ich ceste k založeniu startupu a jeho rozmachu, poprípade expanzii do zahraničia,“ hovorí Andrea Miklasová, vedúca inkubátora STU. Všetci podnikaví nadšenci si počas 3 mesiacov v programe ŠTART otestujú životaschopnosť a konkurencieschopnosť ich inovatívneho produktu alebo služby a do 2-ročného programu INQB vstupujú už so založenou spoločnosť. Program ŠTART je rozdelený na 2 vzdelávacie časti: Večerná škola a Rozbiehátor. Uchádzači si prechádzajú online lekciami, po ktorých vypĺňajú pracovné zošity s domácimi úlohami. Zároveň majú k „štúdiu“ individuálne alebo skupinové konzultácie, či podujatia ako Káva s mentorom alebo investorom a ďalšie. Do programu je možné prihlásiť sa 2x ročne (vo februári a v septembri).
V oboch prípadoch je veľkým plusom networking a príležitosť spoznať inšpiratívnych ľudí spomedzi spíkrov, mentorov, ale aj iných statupov.
Od nápadu k reálnemu podnikaniu
„Zo skúsenosti vieme, čo to znamená mať dobrý nápad a preniesť ho do skutočnej a fungujúcej podoby. Aj naša spoločnosť Accace začínala ako nápad, malá miestna účtovná firma s 10 zamestnancami. Dnes máme zastúpenie v takmer 40 krajinách sveta. To sa nám podarilo vďaka tímu šikovných ľudí, ktorí neustále chcú dosiahnuť viac,“ hovorí Peter Pašek, Managing Director & Partner Accace Slovensko a zakladateľ nášho občianskeho združenia #accacelife. Práve skúsenosti s rozbehom podnikania a jeho vedením sú to, čo sa skrýva za myšlienkou organizovania akcelerátora a dodáva, že „naším zámerom je podporovať mladé talenty a komunity, pretože vieme, že pustiť sa do podnikania nie je ľahké. Okrem akcelerátora sme preto na pomoc začínajúcim podnikateľom vytvorili aj family office InvAce.“
Akcelerátor #accacelife a inkubačné programy STU ŠTART a INQB sú preto oporné body na ceste pre každého podnikavca a podnikateľa. „Vďaka vstupu do týchto programov majú možnosť čeliť podnikateľským výzvam s našou oporou. V programe ŠTART je našim cieľom to, aby si všetci svoj nápad najprv otestovali a až potom sa pustili do samotného podnikania,“ hovorí Andrea Miklasová. Dodáva tiež, že sa často stáva, že ľudia sa bezhlavo púšťajú do budovania biznisu bez otestovania svojho nápadu, čím strácajú prehľad, či je oň na trhu záujem. S týmto sa stotožňuje aj Peter Pašek, ktorý dopĺňa, že „schopnosť a ochota preraziť je oveľa dôležitejšia ako ambicióznosť. Kľúčom k úspechu je dobre nastavený biznis model s jasne identifikovaným cieľovým publikom, jeho potrebami, ale aj pridaná hodnota, ktorú mu poskytnete.“
Kedy je nápad pripravený ísť do reálneho života?
Keď si svoj nápad otestoval prostredníctvom týchto dvoch či podobných rozbehových programov. A pokiaľ projekt spĺňa všetky tieto atribúty – má dostatočne spracovanú analýzu konkurencie, pozná trh, má vytvorený dobrý biznis plán, pitch-deck a pripravenú marketingovú stratégiu. Po úspešnom otestovaní je nápad vhodný na podnikanie.
KONTAKT
Peter Pašek
Zakladateľ #accacelife | Partner & Managing Director Accace Slovakia
Tel: +421 2 325 53 000
E-mail:
KONTAKT
Andrea Miklasová
Vedúca inkubátora STU