O tom, že zdieľaná ekonomika nie je len teória na papieri, nám potvrdzujú fungujúce projekty od zdieľaných bicyklov, kolobežiek a áut až po známe Airbnb. Ak vlastníte majetok, ktorý využívate len príležitostne, veľa vám to neprináša. Môžete ho však prenajať, a získať tak pasívny príjem. Podobne rozmýšľal aj európsky startup so slovenskými koreňmi Gemini Wings. S tým rozdielom, že sa zamerali na súkromné lietadlá. Veď prečo by mali stáť lietadlá v hangároch, keď ich môžu majitelia prenajímať a ešte na tom zarobiť? V rozhovore s Martinom Fečom, Co-founderom a CEO startupu Gemini Wings, vám prinášame pohľad na zrod tohto nápadu.
Pustili ste sa do odvážneho projektu v oblasti súkromného letectva. Ako by ste opísali váš startup a čo predchádzalo jeho vzniku?
Vlastníctvo súkromného lietadla prináša majiteľom mnoho výhod, ale zároveň je to veľmi nákladná záležitosť a keď majiteľ nelieta, lietadlá často stoja nevyužité v hangároch. Poslaním Gemini Wings je maximalizovať využitie týchto lietadiel, zvyšovať príjem ich majiteľov a prevádzkovateľov a znižovať environmentálnu záťaž na prepraveného cestujúceho.
Čerpali sme z know how materskej spoločnosti Charter Advisory, kde sme tento model rozvíjali už od roku 2017, kedy sme pre jedno lietadlo zaisťovali obchodné zastúpenie. Postupne sme vyvinuli garančný model príjmu na pokrytie všetkých fixných nákladov za údržbu a správu lietadla. Majiteľ a prevádzkovateľ tak získa garantovaný príjem za každý deň, kedy nám poskytne voľnú kapacitu lietadla, ktorú my ďalej predávame brokerským spoločnostiam. My za každý taký deň zaplatíme dohodnutú garančnú cenu. Čím vyšší počet dostupných dní máme k dispozícii, tým vyššiu platíme čiastku za dostupný deň.
Týmto sme zavŕšili prípravnú fázu a v roku 2022 sme založili Gemini Wings. Okrem garančnej platby nesieme všetky prevádzkové náklady a zaisťujeme predaj letov. Vďaka procesom na dopredaj empty legov sme so 4-miestnym jetom Phenom 100 dosiahli v minulom roku najvyšší počet letových hodín spomedzi všetkých prevádzkovateľov v Európe.
Rok 2022 bol veľmi náročný kvôli štrajkom, nedostatku personálu, ale aj drahému palivu. Aký vplyv to malo na vaše podnikanie?
Prevádzkový úsek dostal zabrať. Našťastie sme sa dostatočne personálne posilnili pred začiatkom letnej sezóny a som na nich hrdý, ako sa so všetkým popasovali. Ekonomiku významne ovplyvnila cena paliva. My sme sa rozhodli jej nárast okamžite premietnuť do cien, čím sme ale prišli o časť predajov v prvých týždňoch. Následne ale tento krok nasledoval aj zvyšok trhu a my sme začali ťažiť z výhody, že sme predajnú taktiku s novými cenami mali skôr nastavenú.
V minulosti ste sa zúčastnili akceleračného programu #accacelife. Ako vám tento či iné programy pomohli vo vašom podnikaní?
Pri zakladaní Gemini Wings sme si boli vedomí, že ďalší rozvoj a škálovanie je závislé na digitalizácii a automatizácii našich procesov, k čomu budeme potrebovať dodatočnú investíciu. Vďaka akceleračnému programu #accacelife sme lepšie pochopili ako fungujú jednotlivé investičné kolá, čo predchádza vstupu investora, a tým sme mohli prispôsobiť našu stratégiu. Momentálne už s finančným tímom pracujeme na investičnom memorande.
Akú radu by ste dali začínajúcim podnikateľom alebo študentom, ktorí chcú rozbehnúť svoje prvé podnikanie?
Predovšetkým buďte vytrvalí, nie vždy sa darí, ale je potrebné nevzdať sa len tak. Nebojte sa prijímať riziká a učte sa ako z chýb, tak čerpajte zo skúseností iných. Dôverujte svojmu inštinktu, no predpoklady si zároveň podložte prieskumom či dátami.