I keď to znie neuveriteľne, presne 365 dní ubehlo od posledného 3. ročníka #accacelife akcelerátora, kde sme spoznali aj jeho víťaza – startup YourLOX, ktorý založil a vedie Patrik Dolinský. Či rok je alebo nie je krátky čas necháme na zváženie každého jednotlivca, no keď si prečítate úspechy Patrika a YourLOXu, tak zistíte, že to musí byť dlhá doba. Zdá sa totiž, že to množstvo úspechov a skúsenosti čo majú, by ostatní zbierali niekoľko rokov a nielen rok.
V rozhovore s Patrikom sme sa dotkli nielen témy akcelerátorov a startupov, ale trochu aj udržateľnosti. Pohodlne sa usaďte a prečítajte si o ročnej ceste slovenského startupu nielen za úspechom, ale aj o tom ako vyťažiť čo najviac z príležitosti.
Pred rokom vyhral YourLOX akceleračný program #accacelife. Aké úspechy považuješ za tie najväčšie a najdôležitejšie za toto obdobie?
![IMG_8009 Patrik Dolinsky YourLOX](https://accacelife.sk/wp-content/uploads/2023/05/IMG_8009-300x200.jpg)
To už je rok? 😀 Za ostatný rok sme zažili viackrát pocit úspechu a zadosťučinenia. Podarilo sa nám získať grant z Trnavského kraja, vďaka ktorému sme boli schopní vybudovať 7 LOXov v Senici, Piešťanoch, Hlohovci a Dunajskej Strede. Neskôr sme vyhrali ďalší, tentokrát európsky akcelerátor s názvom Challenger Accelerator Urban Creative 2022, kde sme získali peniaze na pilotnú spoluprácu s mestom Košice. Veľkým úspechom je rozšírenie tímu o nových ľudí, ktorí sa aktívne ozvali sami, že majú záujem spolupracovať a rozširovať myšlienku LOXov do sveta. No a jeden z posledných úspechov vnímam rast používateľov LOXov, kde sa blížime k číslu 750 používateľov, ako aj platiacich zákazníkov – či z prostredia miest (B2G) alebo firiem (B2B).
Vybudovanie úspešného podnikania často nie je len o dobrom nápade. Na koho sa obraciaš, ak potrebuješ poradiť?
Najviac sa radím s mojím tímom, s networkom z akcelerátorov a iných startupov. Tým, že sme boli súčasťou viacerých coworkingov, ako napríklad Campus Cowork či HubHub, podarilo sa nám vytvoriť si cenné priateľstvá s rôznymi typmi ľudí s rôznym zameraním. Rád zavolám aj bratovi, s ktorým podnikám v oblasti barového cateringu alebo otcovi, ktorý má s podnikaním skúsenosti. Tí mi dajú vždy dobré rozumy.
![IMG_8001 Patrik Dolinsky Yourlox](https://accacelife.sk/wp-content/uploads/2022/05/IMG_8001-300x200.jpg)
Akých ďalších akcelerátorov či startupových programov ste sa za posledný rok zúčastnili?
Celkovo sme boli súčasťou európskej súťaže „myEUspace competition“, vďaka ktorej sme získali prvých 10 000€ na vývoj prototypu. Druhým úspechom bola výhra v #accacelife akcelerátore a nefinančné ceny – hlavne právne poradenstvo. Tretím bolo získanie grantu z Trnavského samosprávneho kraja. Štvrtým úspechom bolo 1. miesto v Challenger Accelerator Urban:Creative 2022, ktorý organizovala Civitta spolu s mestom Košice. Piatym akcelerátorom bol V4 Force Startup program, ktorého finalistami za Slovensko sme sa stali na jeseň 2022. Ten nám umožnil nadviazať kontakty v krajinách V4 a vďaka ktorému budeme vidieť LOXy aj v Budapešti či Prahe. Predposledným inkubačným program bol STU INQB program a posledným akcelerátorom bol Perry Talents, ktorého absolventmi sme sa stali vo februári 2023.
Z každého sme si odniesli nové vedomosti, nové kontakty a každý jeden nám pomohol v budovaní firmy s globálnymi ambíciami.
Žijeme v dobe, kedy sa väčšina ľudí, ale aj firiem snaží správať ekologicky a udržateľne. Aj váš nápad podporuje myšlienku zdieľanej ekonomiky. Ako však vnímaš túto problematiku ty osobne a ako konkrétne pomáha váš startup okoliu?
Vnímam to ako širokú a náročnú tému na aplikáciu. Nie každý človek si môže dovoliť na udržateľný život vôbec myslieť. Obzvlášť rodiny s nízkym príjmom riešia oveľa závažnejšie problémy, ako napríklad otázku “Ako prežijeme z jednej či dvoch výplat?” – nie to ešte, aby rozmýšľali, aký dopad bude mať ich spotrebný kôš či správanie na životné prostredie. Každopádne, v rozumnej miere sa snažím ísť príkladom – veľmi rád triedim odpad, zálohujem, v lese počas túry zbieram odpadky no a donedávna sme mali v našej domácnosti aj dážďovky, ktoré vedia premeniť odpad na bio hnojivo.
Čo sa týka podnikania, tak LOXy sú super v tom, že jeden predmet si vie požičať veľa ľudí. Vďaka tomu prispievame aj my svojou troškou k menšej spotrebe a koniec koncov k menšej potrebe veci vyrábať. Ľudia nie sú nútení si kupovať veci, ktoré častokrát využijú len raz za čas a ktoré majú 99% času odložené doma v pivnici alebo niekde v skriniach. V pláne máme rozpracovanú aj myšlienku vrátiť tieto odložené “spiace” veci z domácností späť do obehu – na ihriská, pláže a oddychové zóny.
Zopár LOXov nájdeme v mestách ako Košice, Piešťany či Senica. Ako sa vám pracuje so samosprávami či mestami? Sú naklonené takejto spolupráci?
![IMG_7664 #accacelife akcelerátor](https://accacelife.sk/wp-content/uploads/2022/05/IMG_7664-300x200.jpg)
Mestá LOXy vítajú s otvorenou náručou. Je to prostriedok, ktorý dokáže občanov vytiahnuť od počítačov a telefónov späť na čerstvý vzduch. A my to aj tak komunikujeme. Každý na telefóny nadáva, že blokujú deti, ale aj dospelých od fyzickej aktivity. My ľudí motivujeme, aby si vďaka telefónu pomôcky z LOXu požičali. No a pri futbale sa vám ho nechce stále držať v rukách, nie?
Čo sa týka procesu získania LOXu, je to pre mesto nenáročné. Vďaka mojim osobným skúsenostiam z fachu sme celý proces získania LOXu zjednodušili do takej miery, že mesto vie sprístupniť LOX občanom aj do 2 mesiacov od kedy o nás prvýkrát počuje.
Vývoj aplikácie, ale aj samotných LOXov určite nie je lacná záležitosť. Ako financujete váš projekt?
Firmu sme na začiatku financovali z našich osobných úspor. Zároveň sa nám podarilo vyhrať ďalšie akcelerátory či získať granty. Tieto možnosti stále vyhľadávame a snažíme sa využiť každú príležitosť, ktorá pre nás dáva zmysel. Niektorí členovia ešte stále pracujú full-time v inej firme a YourLOX robia po večeroch a víkendoch. Ja osobne som full-time v LOXe už od októbra 2021. Aktuálne sa dostávame do fázy, kedy začíname generovať prvé tržby, čo teda znamená, že budeme schopní platiť našich zamestnancov.
Okrem toho, že si založil a vedieš startup, reprezentuješ aj Slovensko na medzinárodných podujatiach a prichádzaš do kontaktu so zahraničnými startupmi či investormi. Vidíš nejaké rozdiely v slovenskej a zahraničnej startupovej scéne?
![IMG_7996 accacelife akcelerátor Yourlox](https://accacelife.sk/wp-content/uploads/2022/05/IMG_7996-300x200.jpg)
Najväčší rozdiel je, že mnoho zahraničných akceleračných programov si nárokuje za účasť finančnú odmenu alebo veľmi malý podiel vo firme. Na oplátku sú tieto programy nastavené tak, že v priebehu 6 mesiacov startupom pomôžu takmer s istotou získať investora. A ak nie, vrátia im peniaze. Vďaka striktnému selekčnému procesu startupov, a na druhej strane veľkej databáze investorov, sú schopní prepojiť startupy s ideálnymi investormi.
Na Slovensku mám pocit, že slovo startup je pre 90% obyvateľstva stále neuchopiteľný pojem. Častokrát sa mi stáva, že mi človek, alebo samospráva, odprezentuje svoj nápad a hneď si myslí, že ide o startup. Za mňa slovo startup vystihuje firmu v určitom odvetví a určitej fáze života. Malo by ísť o inováciu produktu/služby, ktorá netuší, či za ňu bude niekto ochotný platiť (nesie veľkú mieru rizika, ktorú predtým nikto nezodpovedal). Napr. nová kovovýroba, ktorá má len lepšiu mašinu, čo im umožňuje vyprodukovať o 10x viac produktov nie je startup.
Čo sa týka tej slovenskej startupovej scény, tak je nás tu málo. Po čase spoznáš “všetkých” a nové idey a možnosti budeš hľadať v zahraničí. Myslím si však, že sme v dobrom prostredí a keď človek chce, dokáže sa napojiť cez 2-3 prepojenia na kohokoľvek.
Ponúka podľa teba naša krajina dostatok príležitosti na rozbeh podnikania či na financovanie takýchto projektov? Využili ste niekedy nejaký, prípadne plánujete v budúcnosti?
Jednoznačne áno. Naša firma je toho jednoznačným príkladom. Problém, ktorý vnímam, je inde. Ľudia nevedia vyhľadávať a filtrovať informácie na internete. V škole by namiesto zakazovania používania google skôr motivovať k jeho používaniu. Ľudia sa potrebujú naučiť správne písať zadania pre umelú inteligenciu či internetový vyhľadávač. Argument „Čo budete robiť, keď tu internet nebude / Čo urobíte, keď spadnú všetky appky“? treba odstrániť.
Čiže, ja som na začiatku presurfoval pár webov, registroval som sa na rôznych portáloch, ktoré ti posielajú “ponuky”, dal som o budovaní YourLOX vedieť ľuďom cez LinkedIn. Všetky aktivity som nasmeroval tak, aby som bol informovaný o novinkách alebo mi ich niekto poslal. Proaktívne na konferenciách vyhľadávam možnosti. Tak sme sa dostali k prvej od EUSPA – súťaž “myEUspace”. Neskôr sme získali ďalšie financie od Trnavského Samosprávneho kraja; Challenger Accelerator v spolupráci s Mestom Košice, V4 Startup Force či odborné poradenstvo od SBA. A samozrejme, neustále striehneme a hľadáme ďalšie zaujímavé možnosti financovania firmy.
Kde vidíš YourLOX o takých 5 až 10 rokov?
YourLOX je o 5 rokov pojem. Vďaka tejto slovenskej firme majú ľudia dostupné pomôcky pre šport a aktívny oddych na všetkých kontinentoch sveta. Vďaka dátam, ktoré YourLOX má, dokáže spolupracovať s hlavnými architektmi miest, so stavebnými spoločnosťami a developermi na urbanistických projektoch a prispieva k agende smart cities. Firma YourLOX už dávno nerobí len skrinky na prenájom pomôcok.
Čo by si odkázal ľuďom, ktorí chcú založiť vlastnú firmu, no stále váhajú?
![IMG_7902 Patrik Dolinský YourLOX](https://accacelife.sk/wp-content/uploads/2023/05/IMG_7902-300x200.jpg)
Zjedzte slona, a ak máte možnosť, podeľte sa s inými ľuďmi. Múdrejšími a šikovnejšími, ako ste vy. Hovorí sa, že prvý krok je najťažší. Ono, ťažké to bude stále, no pointa je si to rozkúskovať na tak malé mini-kroky, že ich dokážeme robiť denne. Pointa je pravidelnosť. Čiže za mňa „menej je viac“ a „pomaly je rýchlo“. Ja osobne si stále opakujem „postupne a pravidelne“. Možno sú to moje mantry, o ktorých ani neviem, že ich mám :D. Začal by som zdieľaním myšlienky s kamošmi a ich názormi na tému. Neskôr by som si našiel akceleračný program, vďaka ktorému sa človek dozvie základné pojmy a požiadavky. A ďalej to pôjde “samo”. Prípadne mi napíšte na LinkedIne a poradím 😀
Aký najväčší fail či trapas si zažil so svojim startupom?
Najväčší fail bolo pri hľadaní partnerov spoliehať sa na jedného dodávateľa v rámci výroby. To nás všetkých v tíme naučilo, aké dôležité je diverzifikovanie rizika a tzv. „zadné vrátka“.