I keď to znie neuveriteľne, presne 365 dní ubehlo od posledného 3. ročníka #accacelife akcelerátora, kde sme spoznali aj jeho víťaza – startup YourLOX, ktorý založil a vedie Patrik Dolinský. Či rok je alebo nie je krátky čas necháme na zváženie každého jednotlivca, no keď si prečítate úspechy Patrika a YourLOXu, tak zistíte, že to musí byť dlhá doba. Zdá sa totiž, že to množstvo úspechov a skúsenosti čo majú, by ostatní zbierali niekoľko rokov a nielen rok.
V rozhovore s Patrikom sme sa dotkli nielen témy akcelerátorov a startupov, ale trochu aj udržateľnosti. Pohodlne sa usaďte a prečítajte si o ročnej ceste slovenského startupu nielen za úspechom, ale aj o tom ako vyťažiť čo najviac z príležitosti.
Pred rokom vyhral YourLOX akceleračný program #accacelife. Aké úspechy považuješ za tie najväčšie a najdôležitejšie za toto obdobie?
To už je rok? 😀 Za ostatný rok sme zažili viackrát pocit úspechu a zadosťučinenia. Podarilo sa nám získať grant z Trnavského kraja, vďaka ktorému sme boli schopní vybudovať 7 LOXov v Senici, Piešťanoch, Hlohovci a Dunajskej Strede. Neskôr sme vyhrali ďalší, tentokrát európsky akcelerátor s názvom Challenger Accelerator Urban Creative 2022, kde sme získali peniaze na pilotnú spoluprácu s mestom Košice. Veľkým úspechom je rozšírenie tímu o nových ľudí, ktorí sa aktívne ozvali sami, že majú záujem spolupracovať a rozširovať myšlienku LOXov do sveta. No a jeden z posledných úspechov vnímam rast používateľov LOXov, kde sa blížime k číslu 750 používateľov, ako aj platiacich zákazníkov – či z prostredia miest (B2G) alebo firiem (B2B).
Vybudovanie úspešného podnikania často nie je len o dobrom nápade. Na koho sa obraciaš, ak potrebuješ poradiť?
Najviac sa radím s mojím tímom, s networkom z akcelerátorov a iných startupov. Tým, že sme boli súčasťou viacerých coworkingov, ako napríklad Campus Cowork či HubHub, podarilo sa nám vytvoriť si cenné priateľstvá s rôznymi typmi ľudí s rôznym zameraním. Rád zavolám aj bratovi, s ktorým podnikám v oblasti barového cateringu alebo otcovi, ktorý má s podnikaním skúsenosti. Tí mi dajú vždy dobré rozumy.
Akých ďalších akcelerátorov či startupových programov ste sa za posledný rok zúčastnili?
Celkovo sme boli súčasťou európskej súťaže „myEUspace competition“, vďaka ktorej sme získali prvých 10 000€ na vývoj prototypu. Druhým úspechom bola výhra v #accacelife akcelerátore a nefinančné ceny – hlavne právne poradenstvo. Tretím bolo získanie grantu z Trnavského samosprávneho kraja. Štvrtým úspechom bolo 1. miesto v Challenger Accelerator Urban:Creative 2022, ktorý organizovala Civitta spolu s mestom Košice. Piatym akcelerátorom bol V4 Force Startup program, ktorého finalistami za Slovensko sme sa stali na jeseň 2022. Ten nám umožnil nadviazať kontakty v krajinách V4 a vďaka ktorému budeme vidieť LOXy aj v Budapešti či Prahe. Predposledným inkubačným program bol STU INQB program a posledným akcelerátorom bol Perry Talents, ktorého absolventmi sme sa stali vo februári 2023.
Z každého sme si odniesli nové vedomosti, nové kontakty a každý jeden nám pomohol v budovaní firmy s globálnymi ambíciami.
Žijeme v dobe, kedy sa väčšina ľudí, ale aj firiem snaží správať ekologicky a udržateľne. Aj váš nápad podporuje myšlienku zdieľanej ekonomiky. Ako však vnímaš túto problematiku ty osobne a ako konkrétne pomáha váš startup okoliu?
Vnímam to ako širokú a náročnú tému na aplikáciu. Nie každý človek si môže dovoliť na udržateľný život vôbec myslieť. Obzvlášť rodiny s nízkym príjmom riešia oveľa závažnejšie problémy, ako napríklad otázku “Ako prežijeme z jednej či dvoch výplat?” – nie to ešte, aby rozmýšľali, aký dopad bude mať ich spotrebný kôš či správanie na životné prostredie. Každopádne, v rozumnej miere sa snažím ísť príkladom – veľmi rád triedim odpad, zálohujem, v lese počas túry zbieram odpadky no a donedávna sme mali v našej domácnosti aj dážďovky, ktoré vedia premeniť odpad na bio hnojivo.
Čo sa týka podnikania, tak LOXy sú super v tom, že jeden predmet si vie požičať veľa ľudí. Vďaka tomu prispievame aj my svojou troškou k menšej spotrebe a koniec koncov k menšej potrebe veci vyrábať. Ľudia nie sú nútení si kupovať veci, ktoré častokrát využijú len raz za čas a ktoré majú 99% času odložené doma v pivnici alebo niekde v skriniach. V pláne máme rozpracovanú aj myšlienku vrátiť tieto odložené “spiace” veci z domácností späť do obehu – na ihriská, pláže a oddychové zóny.
Zopár LOXov nájdeme v mestách ako Košice, Piešťany či Senica. Ako sa vám pracuje so samosprávami či mestami? Sú naklonené takejto spolupráci?
Mestá LOXy vítajú s otvorenou náručou. Je to prostriedok, ktorý dokáže občanov vytiahnuť od počítačov a telefónov späť na čerstvý vzduch. A my to aj tak komunikujeme. Každý na telefóny nadáva, že blokujú deti, ale aj dospelých od fyzickej aktivity. My ľudí motivujeme, aby si vďaka telefónu pomôcky z LOXu požičali. No a pri futbale sa vám ho nechce stále držať v rukách, nie?
Čo sa týka procesu získania LOXu, je to pre mesto nenáročné. Vďaka mojim osobným skúsenostiam z fachu sme celý proces získania LOXu zjednodušili do takej miery, že mesto vie sprístupniť LOX občanom aj do 2 mesiacov od kedy o nás prvýkrát počuje.
Vývoj aplikácie, ale aj samotných LOXov určite nie je lacná záležitosť. Ako financujete váš projekt?
Firmu sme na začiatku financovali z našich osobných úspor. Zároveň sa nám podarilo vyhrať ďalšie akcelerátory či získať granty. Tieto možnosti stále vyhľadávame a snažíme sa využiť každú príležitosť, ktorá pre nás dáva zmysel. Niektorí členovia ešte stále pracujú full-time v inej firme a YourLOX robia po večeroch a víkendoch. Ja osobne som full-time v LOXe už od októbra 2021. Aktuálne sa dostávame do fázy, kedy začíname generovať prvé tržby, čo teda znamená, že budeme schopní platiť našich zamestnancov.
Okrem toho, že si založil a vedieš startup, reprezentuješ aj Slovensko na medzinárodných podujatiach a prichádzaš do kontaktu so zahraničnými startupmi či investormi. Vidíš nejaké rozdiely v slovenskej a zahraničnej startupovej scéne?
Najväčší rozdiel je, že mnoho zahraničných akceleračných programov si nárokuje za účasť finančnú odmenu alebo veľmi malý podiel vo firme. Na oplátku sú tieto programy nastavené tak, že v priebehu 6 mesiacov startupom pomôžu takmer s istotou získať investora. A ak nie, vrátia im peniaze. Vďaka striktnému selekčnému procesu startupov, a na druhej strane veľkej databáze investorov, sú schopní prepojiť startupy s ideálnymi investormi.
Na Slovensku mám pocit, že slovo startup je pre 90% obyvateľstva stále neuchopiteľný pojem. Častokrát sa mi stáva, že mi človek, alebo samospráva, odprezentuje svoj nápad a hneď si myslí, že ide o startup. Za mňa slovo startup vystihuje firmu v určitom odvetví a určitej fáze života. Malo by ísť o inováciu produktu/služby, ktorá netuší, či za ňu bude niekto ochotný platiť (nesie veľkú mieru rizika, ktorú predtým nikto nezodpovedal). Napr. nová kovovýroba, ktorá má len lepšiu mašinu, čo im umožňuje vyprodukovať o 10x viac produktov nie je startup.
Čo sa týka tej slovenskej startupovej scény, tak je nás tu málo. Po čase spoznáš “všetkých” a nové idey a možnosti budeš hľadať v zahraničí. Myslím si však, že sme v dobrom prostredí a keď človek chce, dokáže sa napojiť cez 2-3 prepojenia na kohokoľvek.
Ponúka podľa teba naša krajina dostatok príležitosti na rozbeh podnikania či na financovanie takýchto projektov? Využili ste niekedy nejaký, prípadne plánujete v budúcnosti?
Jednoznačne áno. Naša firma je toho jednoznačným príkladom. Problém, ktorý vnímam, je inde. Ľudia nevedia vyhľadávať a filtrovať informácie na internete. V škole by namiesto zakazovania používania google skôr motivovať k jeho používaniu. Ľudia sa potrebujú naučiť správne písať zadania pre umelú inteligenciu či internetový vyhľadávač. Argument „Čo budete robiť, keď tu internet nebude / Čo urobíte, keď spadnú všetky appky“? treba odstrániť.
Čiže, ja som na začiatku presurfoval pár webov, registroval som sa na rôznych portáloch, ktoré ti posielajú “ponuky”, dal som o budovaní YourLOX vedieť ľuďom cez LinkedIn. Všetky aktivity som nasmeroval tak, aby som bol informovaný o novinkách alebo mi ich niekto poslal. Proaktívne na konferenciách vyhľadávam možnosti. Tak sme sa dostali k prvej od EUSPA – súťaž “myEUspace”. Neskôr sme získali ďalšie financie od Trnavského Samosprávneho kraja; Challenger Accelerator v spolupráci s Mestom Košice, V4 Startup Force či odborné poradenstvo od SBA. A samozrejme, neustále striehneme a hľadáme ďalšie zaujímavé možnosti financovania firmy.
Kde vidíš YourLOX o takých 5 až 10 rokov?
YourLOX je o 5 rokov pojem. Vďaka tejto slovenskej firme majú ľudia dostupné pomôcky pre šport a aktívny oddych na všetkých kontinentoch sveta. Vďaka dátam, ktoré YourLOX má, dokáže spolupracovať s hlavnými architektmi miest, so stavebnými spoločnosťami a developermi na urbanistických projektoch a prispieva k agende smart cities. Firma YourLOX už dávno nerobí len skrinky na prenájom pomôcok.
Čo by si odkázal ľuďom, ktorí chcú založiť vlastnú firmu, no stále váhajú?
Zjedzte slona, a ak máte možnosť, podeľte sa s inými ľuďmi. Múdrejšími a šikovnejšími, ako ste vy. Hovorí sa, že prvý krok je najťažší. Ono, ťažké to bude stále, no pointa je si to rozkúskovať na tak malé mini-kroky, že ich dokážeme robiť denne. Pointa je pravidelnosť. Čiže za mňa „menej je viac“ a „pomaly je rýchlo“. Ja osobne si stále opakujem „postupne a pravidelne“. Možno sú to moje mantry, o ktorých ani neviem, že ich mám :D. Začal by som zdieľaním myšlienky s kamošmi a ich názormi na tému. Neskôr by som si našiel akceleračný program, vďaka ktorému sa človek dozvie základné pojmy a požiadavky. A ďalej to pôjde “samo”. Prípadne mi napíšte na LinkedIne a poradím 😀
Aký najväčší fail či trapas si zažil so svojim startupom?
Najväčší fail bolo pri hľadaní partnerov spoliehať sa na jedného dodávateľa v rámci výroby. To nás všetkých v tíme naučilo, aké dôležité je diverzifikovanie rizika a tzv. „zadné vrátka“.